9 Şubat 2016 Salı

İnsanlar, Benlik; Ve İsyan (Bölüm 2)

Selamun Aleykum,
Diğer yazının devamı niteliğindedir*
Hayvanlar, maddi varlıkları bakımından insanlardan ayırt edilemeyecek mahiyettedir; zira her iki oluşum da biyolojik kanunlar üzere aynı olgu ve olaylardan zuhura gelmiştir. Öyleyse farklılık bu taraftan kaynaklanmış değildir. Hatta sınıflandırmadaki diğer alemleri de dahil etmek üzere, tüm canlıları ele alırsak, özleri itibariyle her biri ruhsal bedenlere de sahiptir. Şimdiye kadar duygu ve aşkın; insanî bazı kararların açıklaması biyolojik yahut matematiksel olarak açıklanabilmiş değildir. Bu demektir ki, bu unsurlar bulunduğumuzun haricinde bir yerlerden gelmekte. Bu yapıları bütünleştiren oluşum ruhtur. Kalıtsal yapısı ve ortam şartları aynı iki canlının farklı kararlarının kaynağı. Yalnızca bununla sınırlı değil; o insanî olarak bahsettiğimiz ve hayvanlarda da muhakkak göreceğimiz mantıkdışı kararların göndereni.. Eğer bir kedi canı pahasına yavrusunu koruyorsa, soyunun devamını sağlamak olarak açıklamak belki mümkün.. Ya da sahibi öldüğünde garip bir hal içinde üzüntüsünü sesine, davranışlarına işleyen bir köpeği, mevcut durumundaki belirsizliğin getirdiği, korunaksızlığın, yalnızlığın getireceği korku ile açıklamak? Arkadaşını kurtaran maymun, ne çıkarı olsa ki böylesine bir davranışta bulunsun? Onu kaybetmemek ve faydasını sürdürmek amacıyla yaptı idiyse? 
Nihayetinde gayemiz tüm canlıların ruha sahip olup, olmadığı değildir. Mamafih tüm bu işaretler bizlere göstermektedir ki, canlı demek; aynı zamanda duygu demektir...
Ama insan kendi sıfatını yaşatmak için yalnız duyguya değil, başka unsurlara da şüphesiz ihtiyacı var. Bu iradedir. Çünkü insan haricinde hiçbir canlı iradesini kendine emredilenden farklı yönde kullanamaz, isyan edemez, ve kendine verilmiş rolü reddedemez; bilakis bütün hepsine müthiş nizam içinde uyum sağlar. Sadece canlılık belirtisini gösterenler değil, bununla birlikte eşyaların da birebir aynı yolu izlediğini gözlemlemekteyiz. Lakin insan buna kadir'dir, başkaldırma yetisi vardır onun... Aşk da aynı şekilde, sırf bu sebeple insana mahsustur. Yazının birinci bölümü ile farklı sonuçlara ulaşmış olabilir, esasında tam manasiyle durum böyle değil; zira işin ilerletilmiş kısmı olarak baktığımızda daha doğru değerlendirme yapmış olacağımızı düşünüyorum.
Tözü itibariyle ehad olan; varlığı kendisinden olan o tek sebebe hamd olsun.

Saygılarımla,
 Esasolay.blogspot.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...